STARLIMS Corporation został założony w 1986r. Od tego momentu jest jednym z popularniejszych producentów systemów zarządzania informacją laboratoryjną – Laboratory Information Management System (LIMS). Jak dotąd STARLIMS przeprowadził ponad 1000 wdrożeń w 40 krajach na całym świecie w różnych dziedzinach: farmacja, diagnostyka, badania kliniczne, kryminalistyka, ochrona środowiska, przemysł chemiczny, petrochemiczny, spożywczy i innych. W tym momencie firma należy już do koncernu Abbott. System pozwala na konsolidację procesów biznesowych w ramach jednej platformy z jednoczesnym raportowaniem i śledzeniem stanu zasobów. Jego twórcy twierdzą także, że dzięki niemu wdrożenie i prowadzenie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej jest łatwiejsze.
Realizacja projektu wdrożenia systemu STARLIMS obejmuje jego implementację we wszystkich laboratoriach należących do JCI. Aplikacja ma za zadanie usprawnić rutynową pracę w laboratoriach oraz system obsługi klientów JCI. Co ważniejsze – system umożliwi także utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa gromadzonych informacji.
„Usługi badań kontraktowych, oferowane przez JCI, skierowane są głównie do firm prowadzących projekty badawczo-rozwojowe z obszaru life science, które nie posiadają odpowiedniej aparatury badawczej i personelu do realizacji wszystkich etapów badań. Zdajemy sobie sprawę, iż zaproponowanie klientom najwyższej jakości badań, przy zachowaniu optymalnego czasu realizacji i atrakcyjnej ceny, wymaga nie tylko światowej klasy sprzętu i potencjału kadrowego, którymi dysponujemy, ale także efektywnych rozwiązań informatycznych, wspomagających pracę laboratoryjną” – mówi Michał Bogdański, Dyrektor Działu Badań Kontraktowych i Infrastruktury Badawczej w JCI. – „Wdrożenie systemu STARLIMS wiąże się również z koniecznością przeszukiwania, gromadzenia i zestawiania dużej ilości danych, przy realizacji większości badań. Możliwości systemu będziemy mogli wykorzystywać m.in. w badaniach struktury związków chemicznych, przenikalności substancji kosmetycznych czy też stabilności gotowych form leków. Dodatkowym atutem systemu jest także wspomaganie zarządzania zasobami personalnymi, sprzętowymi i magazynowymi, co przy równoległym prowadzeniu dużej liczby złożonych projektów jest sporym ułatwieniem – dodaje.”
System bezpiecznie przechowuje dokumenty tekstowe i graficzne – obrazy generowane przez chromatografy czy spektroskopy, certyfikaty raporty oraz inne. W ten sposób przedsiębiorstwo zapewnia łatwą dostępność do dokumentacji przy zachowaniu poufności danych, które są zgromadzone.
Nie jest to jedyny system ułatwiający pracę laboratoryjną. Jako przykład można podać LabToolBox, który zdobył III nagrodę w IV edycji konkursu Zacznij.biz organizowanego przez Konfederację Lewiatan i Lewiatan Business Angles. Oprogramowanie pozwala na sprawną organizację pracy, a w tym m.in.: zakup odczynników w odpowiednim terminie, znakowanie prób kodami kreskowymi, tworzenie literaturowych baz danych, rezerwację sprzętu laboratoryjnego oraz zarządzanie przestrzenią dyskową przez wielu użytkowników.
Jagiellońskie Centrum Innowacji Sp. z o.o jest spółką założoną w 2004 r. przez Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. Zarządza ona LifeScience Parkiem, a także oferuje zestaw usług dla przedsiębiorców i naukowców działających w obszarze nauk przyrodniczych, w tym m.in. wynajem specjalistycznych powierzchni laboratoryjnych, usługi badań kontraktowych, wsparcie kapitałowe dla innowacyjnych firm oraz prowadząca liczne inicjatywy edukacyjne. Założycielem i jedynym udziałowcem Jagiellońskiego Centrum Innowacji jest Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, który posiada 100 % udziałów w spółce.