Laborant.pl: Jak można podsumować osiągnięcia Chempur w ostatnich 3 latach na rynku lokalnym?
Aleksandra Kmita: Firma Chempur ma 25 letnią tradycję. Myślę, że nasza stale umacniana pozycja na rynku, jak i ta w ostatnich 3 latach, ściśle wynika z pracy włożonej przez te wszystkie lata budowy marki Chempur i wizerunku firmy. Staramy się zaspakajać potrzeby klientów jak również udoskonalać swoje zaplecze produkcyjno-laboratoryjne, aby wyjść naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom naszych odbiorców, w pełni zaspokajać te oczekiwania.
Ważnym czynnikiem na pewno jest fakt naszej bardzo dużej elastyczności w realizacji potrzeb klientów, obecnych jak i tych nowych. Staramy się reagować na potrzeby rynku i stąd rozpoczynając swoją działalność od kliku produktów, obecnie mamy blisko 4 tysiące pozycji w ofercie. Wdrażane są nowe produkty i rozwiązania. Myślę, że ostatnimi takimi nowościami mogą być wzorce do chromatografii gazowej i cieczowej.
A przekłada się to na wzrost sprzedaży i przychodów?
Nasze pełne zaangażowanie przekłada się na wzrost sprzedaży odczynników i notujemy wzrost sprzedaży. A to pozwala nam na doskonalenie i rozwój, inwestujemy w technologię, laboratoria jak i w kapitał ludzki, aby być firmą w pełni konkurencyjną i godną zaufania.
Jaki jest procentowy udział firmy Chempur w polskim rynku odczynników chemicznych
Nasz udział na polskim rynku odczynników jest znaczący. Na początku naszej działalności dystrybucja była realizowana za pośrednictwem zaledwie kilku hurtowni. W tej chwili obsługujemy większość hurtowni na rynku Polskim. Stały rozwój naszej firmy i zmiany organizacyjne pozwoliły w kolejnych latach na poszerzenie i umocnienie naszej sieci dystrybucyjnej na terenie całej Polski. Należy zwrócić uwagę również na to, że poza współpracą ze stałymi parterami realizujemy również sprzedaż bezpośrednią.
Ponadto firma Chempur sukcesywnie zdobywa rynki europejskie, nasze odczynniki z wielkim powodzeniem są dostarczane do krajów bałtyckich i krajów Europy Południowej, na co chcielibyśmy kłaść większy nacisk.
Czyli Chempur jest zarówno producentem i dystrybutorem?
Z punktu widzenia działalności każdej firmy a tym bardziej produkcyjnej, możliwość wpływu na kanały dystrybucyjne jest bardzo istotna. Nasza działalność dosyć mocno skupia się również na bezpośredniej sprzedaży odczynników a naszą mocną stroną jest to, że dysponujemy własną flotą transportową co przyspiesza dostawy i gwarantuje dotarcie w praktycznie każde miejsce.
Jak z perspektywy Chempur zmieniał się w ostatnich latach rynek odczynników chemicznych? Czy duże przejęcia na rynku jak np. przejście POCH pod skrzydła Avantor wywołały jakieś zamieszanie?
Możemy zauważyć wzrost konkurencji ze strony lokalnych dostawców odczynników. Ważnymi graczami są również zagraniczne korporacje, producenci, czy przedstawicielstwa.
Mimo wszystko staramy się zaznaczać swoją obecność na rynku a konkurencja motywuje.
POCH jest marką z długimi tradycjami na rynku chemicznym w Polsce. Z pewnością można powiedzieć, że taka sytuacja była w jakiś sposób zaskakująca i komentowana na lokalnym rynku. Zwróćmy uwagę, że w obecnej sytuacji coraz częściej zdarzają się konsolidacje firm w celu wypracowania wspólnego celu czy też działania globalnego i nie dotyczy to tylko przemysłu chemicznego,
Jakby Pani oceniła pozycję Chempur na rynku odczynników?
Myślę, że możemy się pozycjonować dosyć wysoko. Na targach EuroLab wystawiamy się po raz trzeci. Jest to dosyć istotne wydarzenie w branży chemicznej, w którym warto brać udział. Wpływa to między innymi na rozpoznawalność marki i firmy. Obecność na tego typu targach przekłada się na możliwość zdobywania nowych kontaktów handlowych jak również jest okazją do spotkań z kontrahentami.
Jak można w skrócie scharakteryzować klienta firmy Chempur?
Trudno jednoznacznie określić klienta. Hurtownie to duży odsetek naszej sprzedaży ale wiadomo, że to nie jest końcowy odbiorca.
Bezpośrednio obsługujemy oczywiście końcowych odbiorców do których możemy zaliczyć takie jednostki jak: laboratoria akredytowane, instytucje (np. sanepidy), firmy farmaceutyczne oraz różne gałęzie przemysłu. Gdzie jest potrzeba stosowania odczynników chemicznych tam jest potencjalny klient.
W środowisku producentów pomiędzy wierszami mówi się o wojnie cenowej na rynku odczynników chemicznych.
Wojna cenowa jest zjawiskiem występującym w każdej branży, począwszy od osiedlowych sklepów, kończąc na globalnych firmach.
Chyba nie ma możliwości aby takich sytuacji nie było, można nawet powiedzieć, że takie zachowania są w pewnym sensie strategią. Firmy dosyć często posuwają się do takich kroków chcąc zdobyć jakiś wyznaczony segment rynku, pozyskać klientów czy walczyć z konkurencją a nawet całkowicie ją wyeliminować.
Jak wpływa na rynek wojna cenowa?
Niestety często obserwowana wojna cenowa prowadzi do destabilizacji rynku co w konsekwencji prowadzi do tego, że klient zostaje na pewien czas „przyzwyczajony” do zaniżonej ceny. Wiadomo, że takie praktyki są zawsze krótkoterminowe. Firmy mogą pozwolić sobie tylko na wojnę cenową w wybranym wąskim asortymencie.
A jak wygląda polityka cenowa Chempur?
Staramy się aby ceny były skalkulowane na odpowiednim poziomie, uwzględniającym wszystkie istotne aspekty wytwarzania danego produktu. Niejednokrotnie, w miarę możliwości, ceny są kalkulowane i dostosowane do potrzeb klienta.
Jakie są najbliższe plany Chempur?
Umacniać swoją pozycję i doskonalić markę odczynników Firmy Chempur. Mocno stawiamy na nasz dalszy rozwój, pragniemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych obecnych jak i nowych klientów. Chcielibyśmy rozszerzać swoje portfolio produktowe stawiając na produkty niszowe i innowacyjność.
Jak według Pani będzie się zmieniać rynek odczynników chemicznych?
Obecne wymogi, postęp i wymagania prowadzą do tego, że rynek odczynników chemicznych bardzo się rozrasta. Będzie to dawało duże możliwości rozwojowe branży chemicznej.
Dziękuję za rozmowę.
Stoisko Chempur podczas targów EuroLab 2013
Rozmawiał Tomasz Sznerch
portal Laborant.pl